keluh kesah

saya baru menyedari sikap saya yg suka update blog bila rasa down. sbb saya rasa waktu waktu mcm ni lah Allah akan beri eureka moments untuk saya belajar erti hidup dan belajar untuk lebih matang lagi. so tanpa lengahkan masa lagi saya nk share beberapa perkara penting yg berlaku dalam hidup saya.

untuk training setahun saya ni, saya spend most of my time with my new circle of friends. they are all very matured very wise n im so grateful that ive met them. saya sedar yg manusia diciptakan dgn berbagai ragam, tp yg paling penting kita belajar mcm mana nak sesuaikan diri dgn orng lain. x semestinya saya boleh menang setiap masa. ada waktu yg saya perlu serius, matang. ada masa saya boleh main2, senda gurau. ada masa saya kena tolerate org lain without feeling sensitive. ada kala saya kena bljr untuk lebih bertanggungjawab/sensitive dgn apa yg keluar dr mulut saya. ada time lain pulak, saya kena lebih tabah menghadapi usikan rakan2. tp overall saya rasa sgt happy sbb mereka selalu push me out of my comfort zone. always nk ajar saya untuk lebih berani, ajar saya untuk belajar jadi manusia yg kuat. walaupun saya sedang belajar sesuatu di luar bidang kemahiran saya, mereka tetap berikan sokongan padu kepada saya utk terus bersaing secara sihat dan maju. semoga Allah sentiasa memberkati persahabatan kami semua.

seterusnya, saya ingin bercerita tentang freedom yang saya pernah peroleh semasa berada di US. dulu, saya bertanggungjawab ke atas diri sendiri. on top of that, saya juga take care of my fellow friends di arizona. saya tetapkan schedule hidup saya dan saya akan sesuai kan jadual mengikut kesesuaian rakan rakan. namun begitu, di Malaysia, jadual hidup saya lebih banyak bergantung kepada jadual orang di sekeliling saya. saya rasa amat down dengan situasi ini, kerana saya rasa saya lost the control of my own life. saya belajar untuk beri tumpuan pada kehendak keluarga. saya kurang spend time/effort for my own satisfaction. tapi tiba tiba, ayat Quran terlintas di fikiran saya, Barangkali kamu membenci sesuatu sedangkan ia adalah baik buat kamu, dan barangkali kamu menyukai sesuatu sedangkan ia adalah buruk buat kamu. jauh dalam sudut hati saya, saya rindukan my US life, tapi saya tahu situasi ini adalah yang terbaik untuk saya. bila saya fikir, apa tujuan saya hidup di dunia? the freedom lagi penting or pahala from Allah? if saya ikhlas membantu orang di sekeliling saya, insyaAllah hidup saya diberkati, dan Allah akan mudahkan jalan saya pula. and husna, isn't it your dream to touch the lives of other people? 

moving on to the more spiritual aspect of my life, saya nak bercerita tentang jodoh. ye saya juga antara orang orang single di luar sana yg eventually want to settle down and have family. bila x tahu lagi, tapi saya selalu tanya soalan, kenapa saya nak kawin and adakah saya sudah bersedia. mungkin Allah tahu saya belum bersedia, sbb tu masih belum berjumpa jodoh lagi. di samping itu, saya sekarang banyak membaca buku2 untuk mengukuhkan fahaman tentang Islam. bila saya banyak baca, rasa macam banyak lagi lubang2 dalam diri ni. terlalu kosong. saya perlu kuatkan diri saya dulu, dan yang paling penting, saya kena sedar adakah amalan/aktiviti/perbuatan saya akan membantu diri untuk Hari Perhitungan nanti? saya kena buang sikap malas, buang alasan2 yang diri saya suka beri pada diri sendiri, no more procrastination husna. saya kena appreciate the PRESENT more,without worrying too much about the future. saya x nak menyesal di kemudian hari. saya kena sedar hanya amalan dan taqwa bekalan saya. saya kena belajar untuk sincerely berdoa kepada Allah. saya kena tambahkan amalan untuk buka pintu rezeki. and in this one book, ada tulis jodoh is also rezeki. so, i thought to myself, if I can work my as* off for the sake of my job, why cant I work hard for my jodoh as well? 

kesimpulannya, banyak benda yang saya perlu improve untuk menjadi seorang muslimah yang lebih berguna kepada masyarakat. it's not an easy path but I'll try my best to become a better person. and don't take the 'present' for granted. we're a step closer to death with each breath. let's pray for husnul khatimah. 


Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah(dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya), nescaya akan diberikannya kelapangan (jalan keluar dari segala perkara yang menyusahkannya). Dan diberikanya rezeki yang tidak disangka-sangka. Dan (ingatlah), sesiapa yang bertawakal (berserah diri bulat-bulat) kepada Allah, maka dicukupkan baginya (keperluan untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala yang di kehendaki-Nya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. 
- (Ayat 2 & 3 Surah At-Talaq)

Comments

Popular Posts