Apa yang penting?


Keutamaan dalam Kehidupan by Prof Dr Muhaya

1) Lihat dalam diri sendiri, fikir apa yg kita nak lakukan dalam hidup, sometimes kita perlukan waktu untuk bersendiri or bersunyian.
2) Keutamaan dalam hidup: kita nak betulkan diri sendiri or kita nak betulkan orang lain? Kita hidupkan suasana or suasana hidupkan kita?
3) Adakah kita mempersiapkan diri kita untuk akhirat? Did we raise our children for akhirat? Saidina Umar mahu lahirkan anak yang menyebut kalimah "LailahaillAllah".
4) Kita diciptakan untuk beribadah dan menjadi hamba Allah. Kita juga diciptakan untuk jadi khalifah, pemimpin. Mengimarahkan dunia menurut hukum Allah.
5) Bangunkan diri kita sendiri dahulu: kesihatan, minda, rohani, hubungan dengan manusia, kewangan.
6) Quality kehidupan = quality emosi.
7) Orang murah hati tak bergantung pada banyak mana duit kita ada, tapi bergantung pada programming dalam otak kita. Sebab tu tak kira miskin or kaya, kita tetap bersedekah.
8) Nothing special with tahun baru selagi kita tak ubah the way we think. Kita boleh berubah setiap saat.

Bermula sudah semester baru, semester terakhir. Terasa macam banyak sangat benda yang perlu diselesaikan dan disempurnakan. Rasanya lesson yang paling penting untuk dipelajari sekarang: macam mana nak sesuaikan diri dengan dunia baru di Malaysia nanti. I left Malaysia when I was a kid, baru 18 tahun. Now, dah 21 tahun. Perlu apply segala apa yang saya dah gained di sini, tak kira lah dari segi academic, agama, leadership, public relationship, atau personal development. Yang baik akan terus dikekalkan insyaAllah, yang buruk dibuang jauh jauh. Most importantly, kena ingat, hidup ini sentiasa perlukan pengislahan.

Fighting, Husna!

Comments

Popular Posts