Taha

Salam and good morning,

Pagi ni saya baca surah Taha after subuh. Ada few ayat yang buat saya rasa tersentuh. 

14. "Sesungguhnya Akulah Allah; tiada tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.
15. "Sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang - yang Aku sengaja sembunyikan masa datangnya - supaya tiap-tiap diri dibalas akan apa yang ia usahakan.

Dua ayat ni buat saya sedar yang solat tu memang perlu didirikan untuk mengingati Allah. Saya rasa kalau orang perempuan sure faham kot kalau waktu datang bulan, kadang2 kita rasa something is missing bila tak solat. Pastu duk leka dgn hal2 duniawi sampai tak ingat diri. I felt that way sometimes, and it's nothing to be proud of pun, but somehow, this teaches us to appreciate our Solat routine even better. 

Solat Dhuha
Also, I would like to relate the beauty of solat dhuha to remembrance of Allah. Solat Dhuha is very symbolic for me. Solat ni pembuka rezeki, solat berterima kasih pada Allah, banyak fadhilat2 lain juga. Uniknya, waktu solat ni adalah lepas syuruk sampai sebelum zohor; dan seperti yang kita tahu, waktu ni adalah waktu orang busy di pejabat. Semua orang sibuk cari rezeki, nak bukak kedai, nak pergi kerja dan tak kurang jugak, students di sekolah baru nak bukak buku. 

Tapi sebenarnya, Allah offers so much more from this solat, like we don't even know betapa besarnya reward yang Allah akan bagi kat kita through this solat. Mungkin lebih besar dari usaha kita duk sibuk2 setiap pagi, tapi kita selalu pentingkan kerja kita. First time solat dhuha dulu, ustazah bacakan doa solat dhuha yang sangat beautiful. Jika rezeki masih di langit, turunkanlah. Jika di bumi, keluarkanlah. Jika sukar, permudahkanlah. Jika haram, sucikanlah. Jika jauh, dekatkanlah. Saya pun baru jugak belajar nak solat dhuha ni, jadi jom sama2 jadikan dia amalan, insyaAllah. :) 

Hari Pembalasan
Referring back to ayat no 15, hari kiamat nanti adalah hari kita dibalas mengikut apa yang diusahakan. I have a long way to go, indeed, nak jadi orang yang betul2 baik, tapi tak semestinya saya jadi ustazah baru boleh masuk syurga kan? Yang penting, amalan baik di-lipat-ganda-kan, dan yang tak baik, dikurangkan. Dan sentiasa ada niat untuk buat kebaikan. InsyaAllah.

Doa
Dalam surah ni juga, ada doa yang Nabi Musa bacakan ketika Allah suruh baginda bertemu dengan Firaun. "Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku;Dan mudahkanlah bagiku, tugasku;Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku,Supaya mereka faham perkataanku." (25-28) Doa ni kita selalu baca, hari hari time sekolah dulu dan to think about it, saya rasa doa ni sangat menakjubkan. Imagine thousands of years ago, Nabi kita baca doa ni sebelum melaksanakan tugasan yang sangat berat. Dan subhanallah, He preserved this doa dalam Quran supaya menjadi amalan untuk umat Nabi Muhammad pulak. Don't you think doa ni sangat besar ertinya kepada kita semua? Jadi, jangan ingat doa ni utk orang belajar je, even Nabi pun guna doa ni juga. 

Sekian dulu, satu post yang kurang formal di hari merdeka ini. Renung renungkan dan selamat beramal. Peace!

Comments

Popular Posts