parenting 3

Salam. This is a very special post for my nephews and niece.

This past weekend I spent my time with my little rascals and Alhamdulillah, they've grown up so well. I really hope they will become anak soleh and a good muslim, insyaAllah. Sometimes, I feel like I'm running out of time. Bila jumpa je, tengok anak anak dah besar. Dari merangkak, dah boleh berjalan. Dan boleh berlari. Dah boleh bercakap. Adam, my first nephew, 7 years old, is a very smart boy. Kadang2 tergelak dan kesian tengok my first sister layan kerenah budak bijak ni. Semua dia nak tahu and he always came out with brilliant answers. Masih ingat lagi dulu2 time dia conteng buku chemistry semasa di kolej dulu. Sekarang, kalau saya salah guna term (e.g mangkuk VS bekas) pun dia dah tegur. I like how we see ourselves dalam diri anak2 kecik ni. Yelah, bak kata pepatah, ke mana tumpah nya kuah kalau tak ke nasi? 

Saya suka melihat perkembangan mereka, see how they learn to express themselves, how to accept bila mak abah marah, how to socialize with people, how to win their parents' attention and others as well. How they perform solat and read Quran. Saya suka tengok channel animal planet, discovery channel & nat geo dengan adam dan adni. They'll ask about the little details and of course, their Cu Na ni pun kadang2 x reti nak jawab. Paling rasa touching bila kita ask a little favor from them, (contoh, ambikkan hp, kemas kan mainan, hantar pinggan ke dapur), and they'll do it dengan hati terbuka. Alhamdulillah.

Dulu, bila Adam & Adni buat saya marah, I told their mother and my sister's answer really changed my attitude towards them. "You are their mother too". So, lepas tu saya really treat them like my own kids. Saya selalu doakan yang terbaik untuk mereka. Sebab saya nak yang terbaik untuk mereka for their parents and future family. 

Sekarang dah ada mukhriz, adha, imad dan nia. My six little rascals. Semua identiti berbeza beza. Semua perangai perangai yg unik. Semua bijak bijak. Semua nakal2 comel2. Rasa mcam nak simpan dalam poket all the time. Hari ni hantar Imad di airport, ada rasa sebak jugak sbb he's a very special boy. Saya tengok muka dia hari2 since June 2012 smpai March 2013. Dari kecik & hitam, sampai gimuk dan cerah. And when he moved to Kedah, dah banyak perubahan berlaku. But I'm still happy that through training kat Kuala Selangor, Imad dah boleh jalan, Alhamdulillah.

I dont know what else to write but I'm pretty sure life without them is totally dull. They always made me feel grateful with all the blessings in our family. Oh, just as a side note. These days anak2 ni dah pandai pick up words/rhymes from famous songs. This is actually a very good opportunity if kita pasangkan zikir2/Quran and they'll insyaAllah get familiarized dengan ayat2 suci. Saya harap later, insyaAllah bila sudah ada anak sendiri, saya boleh amalkan practice utk develop muslim & muslimah yang terbaik. 

P/S; my sister's father in law baru sahaja habis tulis buku bibliography and baru baca few lines, saya dah nak nangis. Bukan sebab ceritanya sedih, tapi sebab saya terharu dengan effort beliau utk tulis diari since he was very young and alhamdulillah, segala experience, thoughts, stories semua dah dibukukan. InsyaAllah, akan dipanjangkan ke generasi seterusnya. Saya juga rasa terpanggil utk terus menulis. Walaupun bagi setengah orang, mereka tak rasa cerita saya significant tapi bagi saya, the little details ni lah yang penting dalam chapter hidup saya. Hehe. Hari ni saya emo. 

Thanks, love. 

Comments

Popular Posts