parenting part 4

Salam.

I just read a post that talks about parenting and patience. I think these days, I've been teaching myself the meaning of 'patience' or 'sabr' in every aspect of my life. Sabar dalam bekerja, dalam urusan keluarga dan sabar dengan dugaan yang diberikan oleh Allah.

Yesterday, it was Adam's big day, Majlis Penyampaian Hadiah and alhamdulillah, he got the 1st place in his class, yeayy. My sister brought along Adni and she wanted Adni to feel motivated to get first place in the next exam. When my sister said this, I wondered, "Adni faham ke bila mak dia nak dia rasa semangat tengok abang naik pentas?" because Adni is only 5 years old. I immediately asked my friend, and he also said that he always wanted to be the no. 1. And I then tried to remember if I felt the same way years ago and I could not remember anything.

So, pagi ni saya terbaca satu artikel macam mana nak handle anak anak dengan sabar dan tak marah2. The methods include, baca selawat & 3 qul & ayat kursi dan tiupkan pada ubun ubun anak. Doa kan juga apa yang kita impikan untuk mereka. Sebenarnya, bila saya fikir balik, dulu masa saya kecik kecik, abah selalu suruh saya sit next to him bila dia tengah baca doa. He (of course) akan sebut nama anak anak nya dan doakan yang baik2 untuk kami. He always read Yaasin with me. Bila nak tidur, abah will tell me stories and setiap masa, abah akan cakap, 'dah besar nanti.....'. I also remember my favorite grandmother selalu cakap, 'nanti bila dah besar....'. Ni semua time sekolah rendah.

Bila masuk sekolah menengah, nasihat abah dah mula specific & focus. Abah selalu buat saya fikir masa depan saya. Abah bukan cikgu atau pensyarah, tapi dia selalu buat post-mortem dengan saya every time saya ada exam. Since saya di sekolah asrama, kami ada ranking dari no. 1 sampai lah ke 150. Saya honestly tak pernah no. 1, yang paling bagus pun no. 2. Tapi abah akan selalu bagi motivasi dekat saya untuk cuba yang terbaik, macam coach beri nasihat kepada pemainnya. Dari form 1 sampai form 5, he never forgot to do that. Ini adalah hasil didikan abah sejak saya boleh ingat sampai la university time, and alhamdulillah, saya boleh faham apa yang dia mahukan dari saya.

Bila saya fikir balik apa yang abah dah 'install' dalam kepala saya ni sejak kecil lagi, baru saya sedar apa yang kakak saya buat pada Adni tu betul. Walaupun Adni masih kecik, but he's a brilliant boy and I'm sure he'll understand apa yang ibunya mahu. Dan saya yakin, insyaAllah Adni akan ingat pesan ibunya sampai dia besar nanti. Seronok bila tengok anak anak membesar, semakin bijak dan semakin pandai. (Sob, sob)

With regard to being patient, dalam artikel tu jugak, ada ingatkan yang anak itu amanah Allah, maka berilah didikan dan kasih sayang. Bila rasa marah, cuba istighfar banyak banyak dan bersyukur dengan anugerah 'anak' itu sendiri. Bila marah, instead of menengking, cuba peluk anak anak dan bagitahu mereka apa yang kita nak mereka buat. Also, ada bagusnya kalau kita boleh join anak anak main sekali, baru dia rasa lebih rapat dengan kita. Bagi saya, yang paling penting kena ingat apa kita buat kat anak, itu yang anak buat kat kita balik in the future.

Sekian dulu post untuk pagi ini. Thanks for reading and please excuse the 'rojak-ness' of this post. As soon as sampai pejabat, terasa nak update hehe.

Love.



Comments

Popular Posts