ajarkan aku tentang Ramadhan

Saya ingat lagi after balik dari field camp, I was running out of time. Ramadhan dah separuh habis, dan saya kena kejar apa yang Allah dah janjikan. Saya pun doa pada Allah, "Ya Allah, ajarkan aku tentang Ramadhan".

Alhamdulillah, Ramadhan ni banyak ajar saya benda baru, dan ingatkan saya benda lama. Saya bukan insan sempurna, tapi saya nak jadi orang yang lebih baik. Ada banyak ujian yang Allah turunkan time bulan puasa, tapi the best thing yang saya gained adalah bila saya rasa macam Allah sedang 'berkomunikasi' dengan kita. Allah nak ajar kita, Allah nak kita tahu Dia sentiasa ada dekat dengan kita.

Contohnya, hari tu duit saya hilang. Saya x pernah hilang duit. Saya fikir, "oh, maybe tak bayar zakat lagi". At the same time, saya sedar jugak, oh, mungkin Allah nak ajar duit bukan everything. Dunia zaman sekarang ni semua guna duit, tapi kita lupa yang nasib kita bukan ditentukan oleh duit/gaji. Ingat lagi abang Adib pernah cakap, bos kita tu bukan pemberi rezeki, tapi Allah.

Waktu puasa jugak, saya demam. Saya cakap dengan diri sendiri, makan ubat nanti sihat lah. Again, saya lupa Allah yang memberi sakit, Allah jugalah yang hilangkan kesakitan tu. Ubat tu tanda kita usaha, tapi semua pun Allah yang decide. Plus, sakit tu nak buang dosa dosa lama, jadi kita patut bersyukur sebab Allah kurniakan ujian yang sangat bitter sweet tu kat kita :)

Tapi, semua ujian ni ujian yang macam mengingatkan kita pada Allah. Saya sangat takut kalau Allah hantarkan ujian yang buat saya makin lupa kt Dia.

O Allah, do not leave us to ourselves even for the blink of an eye or less than that. 

Comments

Popular Posts