bas

Semalam jalan jalan dengan Liza, pergi cari barang, maka kami pun naik bas Suntran yang sungguh efficient. Saya suka naik bus sebab saya suka observe orang. Kalau dulu abah selalu cerita pasal ragam ragam manusia, so sekarang, saya kena turun padang la kalau nak perhatikan hidup orang lain.

Naik bas ni, macam macam orang kita jumpa. Ada abang nerd, ada kakak garang, ada makcik yang extra friendly, ada bus driver yang garang, ada bus driver yang baik, ada pasangan yang hangat bercinta. Ada atuk and nenek yang bawak cucu dia jalan jalan naik bas, mungkin first time untuk adik adik tu. Ada orang yang mentally ill, ada yang cakap sorang sorang. Ada pakcik yang mabuk, bau alkohol. Ada pakcik yang kena bawak tong oxygen ke hulu hilir. Ada pakcik ni bawak anjing dia lah -.-".

Saya selalu tersentuh bila tengok orang orang yang guna electric wheelchair bila naik bus. Dah la susah nak bergerak, plus takde easier way to get somewhere. Macam limited jugak la mobility mereka ni. Sometimes, diorang ni pun macam tak terurus sangat. Kesian pun ada jugak. Tapi, saya respect jugak la kat diorang ni sebab walaupun kesihatan tak mengizinkan, tapi diorang nak jugak keluar rumah. =)

Hari tu, saya ada dengar conversation seorang DJ dan seorang caller. Makcik ni cute sangat. Dia minat kat bus driver dia, so every morning dia try to attract the driver's attention. Sweet =) Tapi sayangnya, dia sekarang dah beli kereta.

Macam macam ragam orang dalam bas but I enjoy the ride anyway. Asalkan sampai destinasi yang dituju :)

Yang menjadikan bumi sebagai tempat menetap bagimu dan Dia menjadikan jalan-jalan di atas bumi untukmu agar kamu mendapat petunjuk. (43:10) 

Comments

Popular Posts