Jauhi alkohol

Satu benda yang saya tak faham kenapa orang buat adalah: MINUM ALKOHOL.

Kenapa mesti minum alkohol?

Bukan sebab agama sahaja, tapi kalau kita lihat dari sudut logik, saya tak nampak satu sebab pun kenapa orang mesti consume alcohol.

1) Minum --> mabuk --> drive tak betul --> accident
2) Minum --> mabuk --> campur laki perempuan --> maksiat
3) Minum --> mabuk --> hilang pertimbangan --> cakap bukan-bukan --> sakitkan hati orang
4) Minum --> mabuk --> hangover --> esok hari, tak berapa stabil
5) Minum --> mahal --> keluar duit
6) Minum --> mabuk --> marah2 & emosi x stabil --> affect keluarga

Kawan saya cakap orang minum sebab nak hilang stress, tapi, banyak masalah yang boleh timbul akibat minum arak, x ke makin stress lepas tu? Saya pun tak tahu dan tak faham sebab saya tak minum dan saya berdoa semoga saya dan keluarga saya dijauhkan dari perkara haram tersebut :)

Mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang khamar (minuman memabukkan) dan judi. Katakanlah, "Pada keduanya terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia. Tetapi dosanya lebih besar daripada manfaatnya". (2:219)

Comments

Popular Posts