Quran & map

Assalamualaikum, dah lama tak menulis. Dah bersawang blog ni.

Hari ni saya nak bercerita tentang trip saya ke Minneapolis! As usual, saya travel bukan sebab nak sampai destinasi sahaja, saya nak belajar tentang hidup juga.

One of the important lessons yang saya belajar adalah kepentingan direction dalam hidup manusia. Sampai sahaja di Minneapolis, kami terpaksa menghabiskan few hours untuk figure out our way home sebab kami tak familiar dengan kawasan tu. Kami juga tidak mempunyai map dan kami juga tak tahu alamat kawan wani. Jadilah kami pak dan mak mandir di petang sabtu. Tapi finally kami berjaya juga cari jalan pulang.

Hari kedua, sebelum keluar dari Minneapolis Convention Center, hati saya tergerak untuk ambik map. Kami perlu mengambil bas dari MCC ke rumah Zahidah. Bila kami ada map, baru hati saya rasa  tenang sebab kami tahu mana final destination kami dan sekarang dah boleh figure out jalan nak ke rumah Zahidah without too much confusion.

Sewaktu kami menelek map Minneapolis tersebut, baru saya faham kenapa kita perlukan Quran dalam hidup kita. Quran mengandungi peringatan dan amaran tentang hari Qiamat, perkara ghaib, syurga & neraka, dan Allah juga ingatkan manusia tentang erti hidup & tanggungjawab sebagai hambaNya. Quran dah nyatakan apa final destination kita; dan dalam Quran juga, Allah dah bagi panduan lengkap untuk kehidupan kita di dunia ni. Sama macam map, kita tahu apa final destination kita dan kita boleh figure out cara untuk sampai ke tempat yang ingin dituju tersebut.

Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa (2:2)
Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan mereka itulah orang yang beruntung (2:5) 


Kesimpulannya, kita tak boleh take Quran for granted. Learn it, and apply it. InsyaAllah, bahagia dunia akhirat.

Comments

Popular Posts