the bigger picture.

Kadang-kadang, dalam hidup ni, bila kita dah nampak the bigger picture, small little things do not matter anymore. Ada ustaz tu cakap, kalau kita lihat kehidupan daripada dimensi akhirat, hidup ni sangat luas. Masalah yang kita ada tu kecil sangat nak dibandingkan dengan peluang hidup yang luas. Saya bersyukur kerana 1) diberi peluang untuk view life from Islamic perspective where everything we do, we relate them to Allah. 2) Saya juga diberi peluang untuk view life macam Americans do, live your one and only life to the fullest, grab every opportunity and be happy.

MasyaAllah, apabila saya gabungkan kedua dua konsep ni, saya makin kerap tanya diri saya, for the past 20 years, apa yang saya dah buat untuk buat saya rasa proud? 2 hari lepas, saya ada terdengar ustaz lain tanya, bila kita dah mati nanti, kita nak orang ingat kita sebagai orang yang macam mana? Apa legacy yang saya nak tinggalkan? As I questioned myself more and more, I learned slowly that the ultimate goal in this life is Jannah. Nak jadi kaya, jadi miskin, jadi gemuk, jadi kurus, jadi pandai, jadi biasa biasa saja, tak kisah la apa kita nak jadi di dunia ni, yang penting, kita nampak the bigger picture, which is His blessings. Bila dah yakin dengan jalan yang kita pilih, insyaAllah kita akan satisfy dangan life kita and eventually, we will be proud of ourselves.

Comments

Popular Posts