dosa dan pahala

Saya rasa terpanggil untuk menulis post ini kerana saya kurang faham dengan sesetangah manusia yang senang-senang nak label perbuatan orang lain sebagai dosa. Siapa kita nak judge orang lain? Kita ni baik sangat ke nak kata, eh apa awak buat tu dosa. Okay, memang lah dalam Islam, ada benda yang halal dan haram, dan saya akui ketetapan tersebut.

Tapi, saya rasa kurang sesuai lah kalau A cakap B berdosa sebab blah blah blah, habis tu A duk mengutuk dia tu, bukan dosa lah? Macam senang senang je kan nak jatuhkan hukum dosa? Saya rasa rather than using the word 'dosa' itself, kenapa tak cakap je, "Bukan kah lebih baik jikalau anda buat macam ni", atau "kita tak boleh buat macam tu sebab dalam Islam...."

Personally, bila saya dengar orang cakap 'dosa', saya rasa benda tu macam teruk sangat. Perkataan 'salah' kira okay lagi la. Every one makes mistakes kan? Yang penting, we learn from the mistakes and tak buat lagi. And, politic is not an excuse to accuse people.

Peace.

Comments

Popular Posts