soal hati

Hari ni, macam hari hari yang lain. Sebagai manusia, satu task yang kita perlu buat setiap hari adalah constantly remind ourselves tentang soal hati. Tentang our special relationship with Allah.

Saya rasa sebagai hamba Allah or sebagai manusia normal, kita selalu inginkan pembaharuan, atau pembaik-pulihan, pengislahan. Kita sentiasa cuba untuk menjadi lebih baik. Dan improvement ini bukan boleh dimeasure dari sudut duniawi sahaja, sebagai contoh, harta kekayaan, pencapaian akademik, networking kita dalam business. Tapi, improvasi ini perlu juga diamalkan dari sudut rohani kita.

Masa kita kecik, kita disuruh baca Quran. Baca dan khatamkan banyak banyak kali, and setiap kali khatam, buat majlis pulut kuning. Kita disuruh hafal surah surah dan kebiasaannya, kita tak faham pun apa kita baca kan?  Tapi bila dah besar sikit, or bila otak perlu seiring dan sejalan dengan hati, kita akan rasa the urge untuk fahamkan apa yang selama ini kita baca. Dan as a Muslim, kita perlu laksanakan amalan ini.

Baca Quran dan baca terjemahannya (people at higher level will go to the tafsir) merupakan satu amalan yang sungguh seronok. Kenapa? Sebab Quran ini Kalamullah, kata-kata Allah. Kata-kata Allah yang diturunkan kepada kita, hambaNya melalui Nabi Muhammad. Saya rasa sangat special bila ada someone nak bagi surat kat saya, bagi kata semangat kat saya. Dan Quran ini merupakan reminder dari Allah, dan juga khabar gembira untuk orang orang yang beriman. Selepas 1400++ tahun Quran ini diturunkan, dan akhirnya kita terpilih untuk membacanya dan memahami maksudnya, tak ke rasa beruntung kita ni?

"(Quran) sebagai bimbingan yang lurus, untuk memperingatkan akan siksa yang sangat pedih dari sisiNya dan memberikan kabar gembira kepada orang orang mukmin yang mengerjakan kebajikan bahawa mereka akan mendapat balasan yang baik" (18:2)

Comments

Popular Posts